Tag Archives: Marc Morano

The ABC’s Bended-Knee Adoration of Al Gore

What delusionary world do ABC people inhabit?  The national broadcaster’s editorial director, Alan Sunderland, last year fulminated against “liars and cheats and deceivers” generating fake news for the gullible. He wrote, “All responsible media organisations promise to aim for accuracy, to tell all sides of a story… Some, like the ABC, promise never to take an editorial stand or express an opinion, while others promise to make clear the distinction between their reporting and their commentary…” (My emphasis)

Oh, I see. There’s no ABC green-left narratives on lovely wind and solar energy, or ABC tear-jerking for discredited Sri Lankan “refugees”, or for stacking panels with ‘progressives’ and blackballing the Institute of Public Affairs

My incredulity accelerated when I came across Sunderland’s 11-page audit of the ABC’s coverage of Al Gore’s Melbourne-Sydney visit in mid-July 2017. Gore came to push his new climate-horror film “An Inconvenient Sequel”.

Sunderland’s “Editorial review of ABC interviews with Al Gore, July 2017” checked if the ABC’s coverage of Gore was biased and/or excessive, and whether Gore suckered the ABC into unduly promoting his film. Sunderland also checked whether the ABC, as per charter, was “present(ing) a diversity of perspectives so that, over time, no significant strand of thought or belief within the community is knowingly excluded or disproportionately represented.”

Actually Gore was here again only last June, when the Queensland government spent $320,000 for his Climate Week appearance. (His regular fee is $100,000). My partial list of some Gore visits is 2003, 2005, 2006 (twice), 2007, 2009, 2014 (rostrum-sharing with Clive Palmer), 2015, 2017, 2018 and 2019. He’s about as newsworthy as a Collins Street tram.

Moreover, Gore’s Inconvenient Truth film was deemed in late 2007 by the UK High Court’s Justice Burton to have nine errors,

the first two of which are apparently based on non-existent or misunderstood evidence, and the balance of which are or may be based upon lack of knowledge or appreciation of the scientific position, and all of which are significant planks in Mr Gores’ ‘political’ argumentation.

The Judge said the Education Department had also been violating laws against feeding politically partisan material to students. As a result the film can only be shown in UK schools if students are also given guidance notes both about the errors and the film’s agitprop content. Teachers must note

areas where there is undisputed scientific consensus …Areas where there is a strong scientific consensus but where a small minority of scientists do not agree (and) areas where there is political debate.

By the way, Gore successfully bluffed 7.30’s Heather Ewart in 2009 that he won the Justice Burton case:

EWART: There was also, though, a British judge who ruled that there were in fact, I think, nine errors when it was challenged in court?

GORE: Well, the ruling was in my favour.

Sunderland’s audit first deals with a “suggestion” that his ABC climate enthusiasts booked 18 interviews with Gore. Not true:

Our investigations revealed a total of 8 separate interviews were conducted.

However

Segments of some these interviews were picked up, edited and repeated across a range of different programs in addition to that [eight], meaning that Al Gore’s visit generated substantial coverage across the ABC.

He asks, was this “excessive and unjustified by the editorial value?” His answer:

There is no evidence to suggest this was the case.

The primary interviews are conveniently listed[1] as

# July 10 – 7.30 with Stan Grant; “Hack” interview with Tom Tilley

# July 11 – Radio National (Gregg Borschman); Sydney Radio Breakfast (Robbie Buck); Perth Radio Drive (Belinda Varischetti); Melbourne Radio Drive (Alicia Loxley)

# July 12 – Brisbane Radio Afternoon (Kelly Higgins-Devine)

# August 3 – One Plus One (Jane Hutcheon, doing a 30-minute lifestyle suck-up).

In the 7.30 interview, Stan Grant – who sometimes bucks the system – did ask about accusations that Gore exaggerated his alarmism, also making mention of the South Australian SA blackouts. His other questions were patsies, such as “Gore’s view of President Trump’s attitudes and their impact on the US reputation” — sheesh, there’s a hard-ball interrogation for you, not! Grant further asked if climate change agitation is “affected by the rise of populism” — “populism” being ABC code for any success from right of centre.

Sunderland is thrilled by Gregg Borschmann’s interrogation of Gore. He  hails the “highly experienced specialist journalist on environmental issues” who “explored a range of issues more closely”. The punchy ones included (I’m not making anything up):

# More pointed questions on whether Australia was an international ‘laggard’ on climate change

# Whether the world had reached a tipping point and the impact of climate change was now irreversible

# A detailed discussion of some of the more extreme methods and technologies for tackling climate change

Sunderland is miffed that Gore didn’t get a Dorothy Dixer from his ABC myrmidons on the dreaded Adani coal mine (as at 2017; now a mine which Labor is strangely fond of). This omission was remedied by ABC’s Brisbane radio and the Hack program.

Three key points which no ABC person brought up in the eight 2017 interviews are

(a) Why with your multi-million fortune did you never re-shoot Inconvenient Truth to correct the errors – which even included that all citizens of sinking Pacific islands have evacuated to New Zealand? Surely that failure’s Inconvenient when you’re offering a Sequel?

(b) Given that the swimming pool of one of your three mansions uses the same electricity as six average US homes, might you be accused of emissions hypocrisy?

(c) Does your partnership’s profit of $US200mplus from carbon trading in 2008-11 suggest a conflict of interest in your promoting of green energy? Are you now a big investor in Beyond Meat, a plant-for-meat substitute beneficiary of the UN climate push against real meat?[2]

Sunderland has a threefold justification for the ABC’s welter of publicity for Gore. First, he’s a former vice-president (1993-01 – two decades ago) and crusades on climate; second, he made an influential climate film (12 years ago), and third, he has a new film when Australia has “gas shortages, power blackouts, rising electricity prices and policy challenges informed by the recent Finkel Report.” Citing householders’ energy-price horrors is refreshing frankness for the ABC people, 3% of whom are on $200,000-plus a year. For that well-heeled cadre home energy costs are but small change.

Sunderland then checks how good Gore’s new film is by selecting what he presents as a representative sample of overseas reviews: two from the far-left Guardian; one from the liberal Washington Post; one from Variety, the bible of way-left Hollywood; and one from 9to5 Mac, a magazine specializing in Mac news and comment. Since Al Gore is a board member of Apple Inc., that might be seen as just a touch incestuous.

Sunderland’s selection of reviewers illustrates the ABC collective mind: legitimate views from right of centre are beyond his imagination. His sample found the film awesome (with quibbles about lack of fresh agitprop) and therefore “the actual content of the new movie was sufficiently newsworthy” for the ABC to tout.

Sunderland then wonders if the uncritical mass of ABC interviews of Gore “result(ed) in disproportionately representing a particular perspective”. No, he finds. And on the warming catastrophism
 hypothesis, he writes with straight face

Our coverage, like that of other media outlets, has included a wide range of other perspectives to ensure appropriate impartiality.

He lists views from the Bureau of Meteorology; the NSW Nature Conservation Council; the would-be $US100b a year Green Climate Fund (seriously); Flannery’s Climate Council; “a representative group of 35 local government bodies”[3]; Coalition, Opposition and Greens politicians[4]; the independent financial think-tank ‘Carbon Tracker Initiative’ (actually climate finance lobbyists); G20 leaders meeting to discuss the Paris Agreement (don’t mention Trump); the National Greenhouse Inventory; “Pacific leaders meeting in Fiji for a Climate Action Pacific Partnership event”; the ACCC on energy prices; Arrium in Whyalla; the Australian energy regulator, and the true-believing Queensland Resources Council.[5]

In the real world, the 2015 CSIRO poll (p4) showed that 54 per cent of Australians don’t buy the human-caused-warming story. There is no hint of this vast demographic in Sunderland’s “ diversity”.

Concurrently with Gore’s 2017 tour, the world’s top-rated warming sceptic, Marc Morano, also visited Melbourne to push his own film, Climate Hustle. Morano launched his film on Wednesday night (July 12) and Gore launched his on Thursday morning (13th). I got to both . Morano tried to give Gore the Hustle DVD, but Gore’s minders shut down this promising conversation. Gore’s security people physically stopped audience members and a Herald Sun photographer  taking pics and recordings during his speech. They missed me and I posted a full transcript on Morano’s New York blog.

Strangely the ABC which “presents a diversity of perspectives” and never knowingly downplays a legitimate point of view, did not interview Marc Morano in Melbourne. Morano was interviewed by Andrew Bolt and Alan Jones, but the rest was silence. Nature journal has ranked 386 sceptics globally and placed Morano at No 1[6].

Sunderland, “having ascertained that Al Gore’s views were newsworthy and the ABC’s coverage of them was not disproportionate”, moves on to whether eight duplicate interviews robbed other ABC programs of resources.

Sunderland found that overall, the seven news interviews were duplicates except in style and “chatty non-material issues such as Al Gore’s more general views on President Trump…and whether he might make another movie in another ten years’ time.”

Sunderland, with 30-plus years at the ABC and SBS, knows how interviewees manipulate their interrogators. Gore has a sheaf of “talking points” which he “repeated in all the interviews”. Sunderland reconstructs Gore’s cheat sheet from regularities in the interviews. One staple is “comparing the spin used by climate change sceptics now and the tobacco lobby in the past (used in four out of the seven interviews).” That canard is of course from the crazed Naomi Oreskes’ Merchants of Doubt book of 2010.

Other Gore porkies include

“The price of electricity from solar and wind, and now the price declines in battery storage and efficiency improvements of all kinds – these are economic realities that are really kicking in in a very powerful way. (used in 6 out of the 7 interviews)”.

My Fact Check: In the first quarter of 2019, Victoria and New South Wales recorded their highest underlying energy prices on record, while Queensland, South Australia and Tasmania recorded their second-highest energy prices on record. Retail electricity prices have near-doubled since 2004.

# “In the last decade, the climate-related extreme weather events have become much more common, much more destructive” (used in six out of the seven interviews).

My Fact Check: Take just one of dozens of examples – “…as far as the climate scientists know there is no link between climate change and drought.” Andy Pitman, Director, ARC Centre of Excellence for Climate Extremes, UNSW.[7]

There is no mention by Sunderland of any ABC interviewer challenging Gore’s mendacious cheat-sheet claims.

He finishes with one-hand/other-hand conclusions. Gore swamped all interviews with his talking points, so there was indeed ABC duplication. But the plethora of interviews earned a lot of “localisation” brownie points for state programs and personalities. Both Sunderland and Michelle Guthrie, then the ABC’s managing director, urged more coordination and rationalization, but neither showed an awareness that Gore is a hypocritical money-grabbing driver of the climate-apocalypse bandwagon.

Tony Thomas’s new book, The West: An insider’s tale – A romping reporter in Perth’s innocent ’60s is available from Boffins Books, Perth, the Royal WA Historical Society (Nedlands) and online here

 

[1] Date aired by ABC; they were all recorded earlier about the same time

[2] A long time Gore partner David Blood is co-chair of World Resources Institute which has released a 570-page report against meat consumption

[3] Sunderland doesn’t say but I’ll bet the 35 were those mobilized by the Climate Council for grassroots alarmism

[4] One Nation (4.3% of the national primary Senate vote in 2016 and 9.2% of the Queensland primary Senate vote) was not worthy of ABC mention let alone interviewing.

[5] “Climate change is a critical global challenge, which must be addressed by all parts of society. The resources industry is committed to being part of the global solution.”

[6] Perth’s world-reknowned sceptic Joanne Nova ranked 99th, Ian Plimer 51st.

[7] June 19, 2019, at 1.11.20 on Soundcloud. Hat tip: Joanne Nova

Big Green Hypocrites — Part II

TONY THOMAS

 

One hears it whenever the well-paid warmist elite gets its richly remunerated nose out of the trough: ‘If you doubt our scare stories about global warming, you must be listening to deniers in the pay of Big Carbon.” There’s money in the climate racket, that’s for sure — but precious little goes to sceptics

 

green megaphoneIn the global debate on climate, the sceptic workload is carried by individuals working from kitchen tables or their equivalent. Yet, despite their meagre resourcing, top sceptic bloggers achieve an avid readership. In Australia, both major political parties chant the mantra of dangerous, human-caused global warming. No newspaper is avowedly sceptic, although the News Corp press, unlike its Fairfax counterpart, permits dissenting voices to grace its pages and websites.  Yet despite the overwhelming bias in favour of warmism, especially at the ABC, 47% of the population rejects the mantra: I suspect the bloggers’ message has percolated through.

Of course, News Corp columnists, including the Herald Sun’s Andrew Bolt and Tim Blair of the Daily Telegraph are sceptics, each well-paid and both with massive followings. But they don’t specialise in climate coverage, and a lot of their sceptic items are extracted from the writings of the kitchen-table climate bloggers, who keep close watch on emerging science and controversies.

Here are some 2014 “Bloggies” award results for blogs which happen to be sceptic.

Weblog of the Year and Best Group Weblog: Anthony Watts’ Watts Up With That(US).|
Lifetime AchievementJoanne Nova (Perth WA)
Best Topical Weblog: Steve McIntyre’s Climate Audit (Canada)
Best Political WeblogGlobal Warming Policy Foundation (UK)
Best European Weblog: Roger Tattersall’s Tallbloke’s Talkshop (UK).

Anthony Watts, of Watts Up, also won the top blog award in 2013. He has achieved 195 million page views since launching the site. In 2011, 2012 and 2013 his blog took first place in the Bloggies Best Science Weblog category. He is on no-one’s payroll, and gets by with half a dozen volunteer moderators. He earns some income from Amazon book referrals and wordpress.com blog ads, donations via a tip button and the sale of mugs, T-shirts etc. He normally takes no directly placed paid ads. In 2012, he received $US44,000 from a donor via the Heartland Institute think-tank to make official climate data more user-friendly. He gets small honorariums and expenses as a Heartland conference speaker.

Joanne Nova earlier was rated best Australasian blog in 2012. She  is blogging full-time while raising a family at a modest outer-suburban Perth home, sans government grants, sans academic salary andsans cheques from Big Oil. Her Climate Sceptics’ Handbook has achieved 220,000 downloads and been translated into 16 languages, but she distributes it free.

Nova’s blog attracted half a million visits last year, but in March of 2014 she wrote, “Our bank account is looking very low. All contributions would be gratefully received. Thanks.” An individual known only as “Jaymez” then offered to add $1 to every $4 raised, to a maximum  grant of $5000.  In the event, she got $20,000 that week from 600 donors globally and $5000 in Jaymez’s matching money.  (Oddly, donations take the form of buying her $1 e-chocolate bars, as she’s not a registered charity).

This donations drive was a unique occasion, as Nova’s normal income is derived from small-change tip-jar contributions and minor web ads and sundries, such as commissioned reports.

Part I of ‘Big Green Hypocrites’

Nova’s real name is Joanne Codling, and she’s married to scientist Dr David Evans. She tellsQuadrant Online, “This battle for logic and reason has cost us thousands, most of it in opportunity cost of what we could have earned. We’d be a lot richer now if we had not got involved in this climate debate. But it has opened some excellent doors and we have friends all over the world. As far as mental stimulation goes, it does not get better than taking on the UN and Western governments with nothing but the web and our wits. I love what I do.

“In reality, as intellectually rewarding as our work is, we have to pay bills. Right now both of us are full-time on this, and it would not be sustainable without the help of those  who like to see cheating and self-serving exaggeration exposed.”

Nova crusades for scepticism with Evans, a self-employed  mathematician and engineer who boasts six university degrees, including a PhD from Stanford University in electrical engineering. Originally a green, Nova did a science degree in molecular biology and toured five years for Shell as performer and manager with its Questacon Science Circus, introducing science to schoolchildren. She then lectured in science communication. She says monopolistic government funding of science is holding science back: “We need independent science, too,” she says, “that means people who are paid to follow the data, not the grants.”

“We need truly independent auditors and investigators — funded directly by the people, not via tax payments. I have a vision where a lot of good people make small monthly donations to the pool of people at the front line. If bloggers and writers can keep taxes lower by 2% to 3%, the donors will be financially better off as well, and this applies to corporations too.

“We need to think big. We can create a permanent industry of people holding the government, and the media, to the task. If we pay bloggers well, there will be serious competition among bloggers, and a new career path for the top independent minds out of school and university. Wouldn’t that be brilliant!

“If protecting the environment is worth $500 million (roughly the turnover of World Wildlife Fund), then protecting our civilization is even more valuable. Nothing trashes the environment like anarchy. Greens should join libertarians and conservatives in supporting an independent watch-dog industry.”

Nova’s sceptic counterpart in Canada is journalist, feminist and author Donna Laframbroise, whoseNo Frakking Consensus placed fourth for Weblog of the Year, 2014. “Time is a non-renewable resource,” Laframboise says. “The past five years have been rewarding in many respects and, given the chance to re-live them, I doubt I’d change much. What they have not been is financially rewarding. I would have enjoyed more spare time and earned more money if I’d spent the past five years working as a barista.”

Until late 2010, Laframboise received no external funding, all her research and publication costs having been underwritten by her household budget. In December, 2012, she wrote, “Despite your support, I’m sorry to say that this kind of work is not financially lucrative. The climate-sceptic community is relatively small and my book [on the IPCC] has not yet broken into the mainstream.”

When invited in January to address the Climate Change Committee of the House of Commons about her five years of research into the IPCC, she had to pay for her own trans-Atlantic flights and sundry costs, with the exception of one night in a hotel, which was covered. Unlike academics and employees, she had no-one reimbursing her costs.

Laframboise in 2011 published her book-length expose of the Intergovernmental Panel on Climate Change, “The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World’s Top Climate Expert“, which shattered dozens of shibboleths about the internal probity of the IPCC. She took the trouble to check, for example, the oft-repeated claim of IPCC chair Rajendra Pachauri that all IPCC science was gold-standard, peer-reviewed work. She and dozens of volunteer helpers combed through the 18,351 citations in the 2007 IPCC report and found that 5587, or some 30%, involved government reports, tracts by lobby groups, press releases and even “version one of a draft”. Not one of  thousands of in-the-know IPCC scientists had ever sought to correct Pachauri’s misleading claim to legislators about using only peer-reviewed sources. The Australian edition sells for $A30 on Amazon or $US8 kindle. Her second e-book, Into the Dustbin, about Pachauri himself, sells for $A8.50.

Her blog has exposed many snafus in IPCC affairs, such as bogus claims by scores of IPCC authors to personal Nobel Prize status. “It seems no matter what rock I turn over, a scandal lurks beneath,” she says.

UK sceptic Roger Tattersall writes the 2014 Top European Blog, Tallbloke’s Talkshop, assisted by Tim Channon, who is in his 60s. Tattersall is an engineer and graduate with a specialization in the history and philosophy of science.  In a near-fatal accident eight years ago a hit-and-run driver collided with his motorbike, breaking Tattersall’s spine when he was flung into a tree and forcing him to abandon his IT business. His health has largely recovered and he can manage part-time work at the University of Leeds. “I survive on a pittance,” he tells Quadrant Online.

“I’ve never received any payment for anything related to my work in the climate debate,” he continues. “After I helped organise a climate conference in Lisbon under EU auspices, the EU bureaucracy refused to pay the hotel and travel expenses they promised me because one leg of my four-leg flight receipts was missing.” Tattersall pays blog-site provider WordPress NOT to have advertising on his website, a luxury he can afford because of ‘tip’ money from readers.  He achieved mainstream publicity when police seized his computers during their investigation in December, 2011, into the second Climategate email release. No charges were laid.

He says, “I was libeled as being the Climategate email hacker by Dr Greg Laden and Dr Michael Mann, and I received a substantial sum (around £12,000) in small donations from around the world to a legal fund to defend my reputation. After the legal bills were paid I disbursed the rest of the donations to other sceptics.”

Anthony Watts received several hundred dollars for projects, and Joanne Nova got a similar amount to help fix an IT emergency on her site. To someone like WA University’s Stephan Lewandowsky, who got $1.7m in government grants for ludicrous topics (such as the “psychopathology” of climate “deniers”), these hundred-dollar pittances must seem laughable, but they’re the coin in which sceptic bloggers generally deal.

Another cash-poor but globally respected sceptic blogger is Bob Tisdale, among the few outside the warmist monolith able to re-analyse and critique technical aspects of  the official climate models and ocean-temperature couplings with the atmosphere. He wrote last January on his Climate Observations blog,  “I’m a pensioner, a retiree, or I had been.  Sales of my ebooks and the occasional tip/donation have helped to pay the bills, but they haven’t covered them. So I’ve been forced to find another source of income. I have been spending 8-to-16 hours per day blogging, writing books and producing videos over the past few years, so my new focus will obviously cut into my time for climate-change research and reporting.

“As we well know, sceptics are not on the receiving end of billions of dollars in funding, so it may be a few years before I can afford to go back to blogging full time again. Unfortunately, as all but a few best-selling writers know, it’s damn near impossible to support oneself on book sales…”

In his spare time Tisdale has this year written a series of posts about the now-floundering El Nino effect, which earlier in the year alarmists proclaimed would be bigger-than-big and, inevitably, due to man-made greenhouse gases.  With the cross posts at Anthony Watts’ site, that series helped explain the mysteries of El Niño processes to lay readers.

In contrast to the world-traveling eco-activists, Tisdale travels less than 5,000 miles per year, all in a low-emissions car.  “I’m one of the most eco-friendly people I know,” he says, “I don’t travel, I don’t use air conditioning during the summer and I dress in multiple layers in winter so I can keep the thermostat in the low 60s (about 17 deg C) … that’s the daytime temperature setting. It goes lower at night.  And I kayak as a summertime water activity. No gazillion-dollar houseboats for me, like Al Gore’s.”

Marc Morano runs sceptic information compiler ClimateDepot.com, based in Washington DC, with one assistant. He is amused that the eco-magazine Grist named him as one of the top five“criminals against humanity, against planet Earth itself”. His operation is funded by the Committee for a Constructive Tomorrow (CFACT) which, in turn, is  funded mainly by US private citizens. In  2011, CFACT had $US3 million revenue, and 15  employees. It paid Morano $US150,000 for full-time work running Climate Depot, making him one of a handful of sceptic bloggers to earn a comfortable living.

CFACT declined to provide more up-to-date financials, but it seems a fairly modest organization – its other 14 workers incomes average $US44,000.

Morano was formerly communications adviser to Senator James Inhofe (Republican, Oklahoma), a long-time campaigner against warmism. A formidable debunker of warmist literature, Morano enjoys taking on prominent alarmists in live debates, which he posts on Climate Depot in a ‘you be the judge’ exercise.

In the UK, the big  climate-sceptic think-tank is the Global Warming Policy Foundation (GWPF), with social anthropologist Dr Benny Peiser as its director and no more than a staff member or two. It is, or was, housed in one room.  Peiser’s interests have ranged from ancient sport to asteroids: a 10km asteroid, Minor Planet (7107) Peiser, was named in his honour by the International Astronomical Union.

In its first year, 2009-10, GWPF  had donor  income of 503,000 pounds, falling to 158,000 pounds in 2010-11. It claims to be ‘open-minded’ about the climate debate, and says its members’ views range from support for the IPCC to outright scepticism. Its focus professes to be climate policies and their socio-economic impacts; it disparages climate models and the grandiosity of 100-year climate predictions. Its main and stated goal is to generate sensible and misinformation-free debate in the media, public and political process.

The GWPF board includes four lords, led by chair Nigel Lawson, an ex-chancellor of the exchequer. The other board members are two knights, one baroness and a bishop. Lawson claims GWPF has succeeded in opening the media to the climate debate, with only the BBC now viewing the science as settled and beyond the bounds of legitimate debate.

The GWPF academic advisory board is chaired by former OECD top economist David Henderson, and includes luminaries such as Princeton theoretical physicist Freeman Dyson, and economist Samuel Brittan.

The GWPF was embroiled in controversy last May when Danish Meteorology Professor Lennart Bengtsson was virtually forced to resign  from its academic council only three weeks after joining. He wrote, “I have been put under such an enormous group pressure in recent days from all over the world that [it] has become virtually unbearable to me… I had not expecting such an enormous world-wide pressure put at me from a community that I have been close to all my active life. Colleagues are withdrawing their support, other colleagues are withdrawing from joint authorship etc…I see no limit and end to what will happen… I would never have expecting anything similar in such an original peaceful community as meteorology. Apparently it has been transformed in recent years.”

Australian-born Sir Michael Hintze, a leading Conservative party donor who runs the five-billion pound hedge fund CQS, is a GWPF patron. Personally worth $US1.4b, Hinze has written, “The fact that we have not had any temperature increase for the last 15-16 years is what makes me worry that we are spending all our money on CO2 rather than cleaning up the crap in the world [plastic islands in oceans for example].”

While The Guardian and its allies hyperventilated at the effrontery of billionaire donor Hintze, another hedge-fund billionaire, Jeremy Grantham, donated 24 million pounds to set up two orthodox climate-change institutes in London, including the Grantham Institute. A year ago, Bob Ward, policy chief at Grantham Institute chaired by Lord Stern (of the infamous Stern Report), tried to get the GWPF shut down by formally complaining to the Charities Commission that GWPF was issuing misleading and politicized statements. The complaint seems to have failed, as GWPF continues. Ward has not complained about misleading by warmism-inclined charities such as Greenpeace and Oxfam.

On an individual basis, sceptic Queensland-based Professor Rob Carter was outed for receiving $US1667 per month from sceptic Heartland Institute in 2012 to work on a project, theNongovernmental International Panel on Climate Change. That’s just $US20,000 a year.

The Australian Labor government paid Professor Tim Flannery $A180,000 a year for three days’ part-time work a week heading its Climate Commission. When the Abbott government axed  the Commission last September, Flannery took an unpaid position with the private Climate Council, crowd-funded to the tune of more than $1m. After six months, Flannery and his fellow councilors switched to paid work there (amount undisclosed). Soon after, the Council ran appeals for more crowd funding to replenish its treasury.

Flannery believes the sceptic case is being pushed by “big vested interests”, with the fossil-fuel industry “pulling out all the stops now to turn the tide back.” He is also on top of the fee range at theClaxton Speakers Bank, meaning $15,000-plus per speech. He was wont to charge $US50,000 to speak to US corporations, making him Australia’s top-charging speaker.

If the planet really is in such dire peril, surely he would not be charging people so much to say so?

Again, and bearing sceptic Bob Carter’s $US20,000 a year in mind, let’s look at Canadian planet-saving  guru David Suzuki. Details have leaked about his contract to speak to a small Canadian college (1600 students) in October, 2012 . His topics included the need for cutting back on personal consumption. Suzuki slugged the college $C30,000 (plus an amazing $C11,640 costs) to tell students that “money isn’t what matters, money is not what makes him happy.” Half Canadians in 2012 earned less than $C30,000 a year). Suzuki wants sceptic politicians to face charges of criminality.

It is tempting to label that comment a cheap lie, but it isn’t. Unlike the sceptic community’s kitchen-table climate bloggers, nothing about the leading warmist mouthpieces comes cheap.